piątek, 15 kwietnia 2022

Krzyże przydrożne i kapliczki w Ożarkach-Olszance oraz kościół parafialny w Rutkach-Kossakach

Postanowiłem niniejszy artykuł poświęcić podlaskiej wiosce Ożarki-Olszanka, leżącej na terenie parafii Rutki-Kossaki. Po pierwsze byłem w przeszłości zaangażowany w genealogię Aleksandra Grodzkiego i Marianny Kurzawy, obojga pochodzących z tejże wsi. Byłem również już dwukrotnie z turystami w Ożarkach-Olszance, zszedłem wieś wzdłuż i wszerz, więc najwyższy czas spłacić dług, który zaciągnąłem wobec tak mocno przyciągającego mnie miejsca.

Według "Słownika Geograficznego Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich" Ożarki Olszanka była wsią częściowo szlachecką, częściowo włościańską. Należała do gminy Chlebiotki w powiecie łomżyńskim. W roku 1827 było tam 10 domów zamieszkałych przez 91 osób.

Dziś jest to średniej wielkości wioska, w której zwracają uwagę głównie krzyże przydrożne i kapliczki i parę starych drewnianych domów. Oto one.


Metalowy krzyż na kamiennym postumencie z datą 1894.


Metalowy krzyż na kamiennym postumencie z datą 1902.


Metalowy krzyż z 1888 roku.


Kapliczka z 1983 roku.


Kapliczka z 2001 roku.

We wsi znajduje się kilka starych drewnianych domów.




Wieś Ożarki-Olszanka należała do parafii w Rutkach-Kossakach. Tamtejsza parafia erygowana została w 1420 roku. Obecny kościół św. Anny ma metrykę XVI-wieczną, choć wielokrotnie był przebudowywany.




obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem o metryce XIX-wiecznej w ołtarzu głównym 


obraz świętego Jakuba z 1870 roku w zwieńczeniu ołtarza głównego


ołtarz Serca Jezusowego z 1848 roku


ołtarz boczny św. Mikołaja z obrazem z 1863 roku


ołtarz boczny Matki Bożej Nieustającej pomocy z obrazem z 1863 roku

W kościele znajdują się dwie tablice poświęcone wydarzeniom z okresu II wojny światowej. Jedna z nich upamiętnia żołnierzy 2 Pułku Ułanów Grochowskich poległych w bitwie pod Rutkami 10 września 1939 roku.


Druga natomiast oddaje hołd żołnierzom Armii Krajowej poległym w latach 1942-1944.


Rutki były kiedyś miastem, krótko bo krótko (w okresie mniej więcej 1760-1810), ale śladem po tych czasach jest rynek przed kościołem.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz