środa, 16 grudnia 2020

Izoby i mogiła leśna z 1943 roku

Zastanawiam się kiedy historia ta ma swój początek. Jak dla mnie, gdyby nie spacery, które Andrzej Tarasewicz, mój kolega z Klubu Przewodników Turystycznych przy RO PTTK w Białymstoku postanowił organizować, nie dotarłbym w tym roku w to miejsce. A może nigdy bym nie dotarł?

Spacery o nazwie 4 Pory Puszczy organizowane są 4 razy do roku. Jeden cykl obejmuje 4 spacery. Uczestnicy idą tą samą trasą w Puszczy Knyszyńskiej o różnych porach roku: wiosną, latem, jesienią i zimą, aby obserwować, jak ten sam las zmienia się wraz z sezonowością. Ja wybrałem się na spacer jesienny w trzeciej edycji. Szliśmy od Bobrowej do Supraśla. Gdy doszliśmy do opuszczonej leśniczówki Izoby, Andrzej pokazał mi mogiłę, o której istnieniu nie wiedziałem. Napis na metalowej sztabie nad krzyżem wskazywał na rok 1943. Obok daty rocznej widniał też napis Waffen SS.


Nazwa Izoby praktycznie nie pojawia się w opracowaniach historycznych dotyczących II wojny światowej. Znalazłem o niej wzmiankę jedynie w relacji Ewy Kracowski z 2009 roku, której udało się ocaleć po likwidacji getta białostockiego w 1943 roku. Ewa Kracowski wspominała, że w okolicy Izobów operowały małe grupy żydowskich partyzantów, którym udało się opuścić getto białostockie w styczniu 1943 roku oraz tuż po pierwszej akcji likwidacyjnej w lutym tego samego roku. Nic więcej.
 
Napis na blasze przymocowanej do krzyża został wywiercony ostrym narzędziem, prawdopodobnie gwoździem. Niestety nie ułatwia to jego odczytania. Podjąłem taką próbę i choć nie wszystko udało się odczytać, doszedłem do następującej wersji inskrypcji nagrobnej:
 
"…..... …..... odpoczywaj w
wieczności
Był lipiec 1943 r.
o godz. 10 pod otwarte okno podszedł
chłopak lat około 20 i prosił o
kawałek chleba. W domu byli
waffen ss pochodzili z Sosnowca
związali go i rzucili na podłogę
o godz. 6 rozstrel. w lesie
… nazwiska
1. Lewandoski
2. Siekiera
3 nazwisko nie pamiętam
Izoby
Świadkowie
Andrzejewscy
Stary Majdan
Samek
Krakiewicz (Radkiewicz ?)"
 
Jest więc to mogiła chłopaka około 20-letniego. Czy pochodzenia żydowskiego, trudno powiedzieć. Pytań jest więcej: Czy Lewandoski i Siekiera byli członkami Waffen SS spod Sosnowca? Kto wyrył inskrypcję. Czy Samek Krakiewicz (Radkiewicz) to jedna, czy dwie osoby? Gdzie stacjonował oddział Waffen SS, w leśniczówce Izoby?

Lipiec 1943 roku to około miesiąca do likwidacji getta białostockiego. Czy młodzieniec ten był uciekinierem z getta? A może uciekł z miejsca egzekucji w całkiem nieodległej Grabówce?

Wśród świadków wymieniono Andrzejewskich ze Starego Majdanu. Nazwa tego miejsca może nie mówić nic mieszkańcom dzisiejszego Białegostoku, choć w lipcu 1945 roku rozegrała się tam jedna z największych bitew między ukrywającymi się w lesie partyzantami, a czerwonoarmistami, zapomniana również.

Jest to miejsce na skraju lasu między Karakulami a Sowlanami. Stoi tam jeden drewniany opuszczony dom, prawdopodobnie od niedawna o czym może świadczyć klomb kwiatowy oraz niewielki staw wykopany ręką ludzką. Jak dokładnie przedstawiała się historia związana z mogiłą, kim był zamordowany chłopak, kim byli Andrzejewscy ze Starego Majdanu pozostaje na razie tajemnicą.



Ewa Kracowski, "Świadectwo", maj 1943 r.,
https://bialystok.jewish.org.pl/page4.html,
dostęp 16 grudnia 2020.
 
Adam Zabłocki, "Bitwa na Starym Majdanie", https://www.suprasl.pl/index.php/wiecej-uzdrowisko-i-turystyka/1128-bitwa-na-starym-majdanie,
dostęp  16 grudnia 2020

6 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy artykuł. Mnóstwo tragicznych historii ukrytych jest w podbiałostockich lasach.

    Czy zna Pan może historię partyzantów (bodajże sześciu) upamiętnionych w Łaźniach? Przejeżdżałem tego roku przez tą miejscowość, niestety nie zrobiłem tam zdjęcia.

    W tej chwili nawet ciężko mi określić czy chodziło o partyzantkę radziecką czy antykomunistyczną.

    Z wyrazami uznania,
    Tomasz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Historii z Łaźni nie znam. W centrum wsi znajduje się krzyż poświęcony 55 mieszkańcom wsi Łaźnie, Sokołda, Woronicze pomordowanym w 1943 roku przez Gestapo.

      Usuń
  2. PiotreK: ciekawe opracowanie jednak te miejsce bitwy wzbudza moją niepewność. Stary Majdan jest na północny-wschód od Izob a Nowy Majdan jest na poludniowy-wschód. Jednakowoż nazwa Stary Majdan jest też miejscem opisanej działki, która wydaje mi się na turystyczną, w tamtym roku ktoś się włamał i libacje urządzał. Mapa topograficzna okolic Izob pokazuje gdzie co i jak. Pozdrawiam serdecznie
    Piotrek.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za komentarz. Rzeczywiście, wcześniej nie wpadłem na to, aby tę mapę sprawdzić. Ciekawe w takim razie, do którego Starego Majdanu stosuje się napis na mogile. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  4. Z Sowlan do Izob i Starego Majdanu jest kilka km i nie jest to skraj puszczy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już zostało to wyjaśnione dzięki komentarzowi Piotrka K. z 2 stycznia 2021. Są dwa miejsca o nazwie Stary Majdan. Ja w artykule opisałem to niewłaściwe. Drugie znajduje się niedaleko od Izob w lesie.

      Usuń